خانه / ویدیو های تی وی پلاس / درخواست زوج ایرانی – یهودی از دکتر روحانی/ اعتراض اقلیت های دینی به رفتار عجیب صدا و سیما

درخواست زوج ایرانی – یهودی از دکتر روحانی/ اعتراض اقلیت های دینی به رفتار عجیب صدا و سیما

درخواست زوج ایرانی – یهودی از دکتر روحانی/ اعتراض اقلیت های دینی به رفتار عجیب صدا و سیما/ داتیکان

داتیکان نوشت: حسن روحانی اگرچه بحث توجه به اقلیت ها و اقوام را در دستور کار دولت خود قرار داده و دستاوردهایی هم داشته اما اقلیتهای دینی شاید به دلیل حساسیت­های خاص خود و همچنین جمعیت کم­ترشان به نسبت اقلیت های قومی-مذهبی؛ هم از سوی مسئولان و هم رسانه ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

مره صدق استاد دانشگاه ،متخصص جراحی عمومی و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی است. او سه دوره متوالی است که در مجلس حضور دارد و درکنار کار نمایندگی در” بیمارستان خیریه دکتر سپیر” نیز مشغول کار است و ریاست این بیمارستان را بر عهده دارد. او در این گفت‌وگو به ابعاد تازه‌ای از وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران می‌پردازد.

با توجه به اینکه در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و در کنار آن یکسری از مولفه‌های زیست مدرن مانند برابری، عدم تبعیض، حقوق بشر و… را پذیرفته ایم. آیا بازهم می‌توانیم از ویژگی “اقلیت” سخن بگوییم؟ آیا هنوز سخن گفتن از اقلیت و مساله اقلیتها موضوعیت دارد؟

به نظر من آنچه که اهمیت دارد مسئله “وضعیت” است و نه کلمات و اصطلاحات. من بارها گفته‌ام ما را به هر نام مودبانه‌ای که می خواهند، صدا کنند. از نظر من ایرادی ندارد. مهم این است حقوق ما به عنوان یک شهروند درجه اول ایران حفظ شود. من سر لفظ دعوایی نداریم؛ بحث اساسی و خواسته اساسی ما رعایت حقوق شهروندی است. بدون هرگونه تبعیض و البته در چهارچوب قانون اساسی.

اما باز هم اقلیت در قانون اساسی ما تعریف شده است و وجود دارد. خود لفظ اقلیت نشان دهنده تمایزی است که بین یک کل با بخشی از جامعه وجود دارد.

بله اقلیت در قانون اساسی ما تعریف شده است و این تمایز هم وجود دارد و ما آن را انکار نمی کنیم. اساسا نوع tolerance (مدارا، رواداری) در جوامع شرقی با tolerance در جوامع غربی متفاوت است. در جوامع غربی این مدارا ریشه در سکولاریسم و لائیسیته دارد. یعنی از زمانی که لامذهب‌ها آمدند به مرور عادت کردند همدیگر را تحمل کنند. در جوامع شرقی و به ویژه ایران، ما پایبندی به مذهب را همراه با tolerance داریم. اینجا ما عادت داریم که به عقاید و تفاوتهای هم احترام بگذاریم. قبول داریم که ما پیرو دو روش متفاوت برای پرستش خدا و ارتباط با او و به صورت کلی متافیزیک هستیم. منتهی در عین حال حقوق همدیگر را رعایت می‌کنیم. و این به نظر من تفاوت اصلی tolerance در دموکراسی های دینی با دموکراسی‌های لیبرال است.

با توجه به وجود این تمایز در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… این تفاوت کجا خود را نشان می‌دهد. حداقل بعد از انقلاب و با توجه به شاخص‌های اصلی؛ یعنی قانون اساسی، حقوق بشر و حقوق شهروندی؛ ما در چه بخش‌هایی توانستیم در رابطه با حقوق اقلیتهای دینی موفق عمل کنیم و کجاها نتوانستیم؟

من به این مساله به عنوان یک فرایند داینامیک نگاه می‌کنم نه استاتیک. بنابراین مهم‌ترین نکته روند کلی امور است. برخورد حقوقی که در قانون اساسی ما در خصوص حقوق اقلیتها وجود دارد بسیار انسانی­تر و حقوق بشری­تر از قانون اساسی زمان پهلوی است. در قانون اساسی دوران مشروطه اشاره به اقلیتهای دینی به نام مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان مقیم ایران شده بود. این مفهوم شهروندی کامل را در بر نداشت. منتهی در قانون اساسی جمهوری اسلامی از لفظ “ایرانیان” کلیمی، زردشتی و مسیحی استفاده شده است. که به نظر من بار حقوق شهروندی کامل ­تری به صورت مستتر در خود دارد. وضعیت ما از نظر تئوری حقوقی، باتوجه به اینکه مهم‌ترین سند قانون اساسی است مناسب‌تر می­باشد. همچنین در نظام خاص ایران که محوریت ویژه

همچنین بررسی کنید

ماجرای تعرض مرد ایرانی به پسر نوجوان افغان: ازم فیلم گرفته بود و تهدیدم کرد!

ماجرای تعرض مرد ایرانی به پسر نوجوان افغان: ازم فیلم گرفته بود و تهدیدم کرد!

سینا ولی الله دربارهٔ خبر مرگ اندی! + پیغام فیسبوک اندی!

سینا ولی الله دربارهٔ خبر مرگ اندی! + پیغام فیسبوک اندی!

"
2016

Watch Dragon ball super